Bevalling

12 november 2019 - Tanji, Gambia

Vandaag heb ik vrij genomen van school omdat ik zou helpen met het wegen van de baby's.

De dag begon vroeg, om 8 uur werd ik verwacht bij het lokale ziekenhuis. Daar aangekomen stonden er zeker al 50 moeders met kindjes op de rug of zogend aan de borst te wachten  om gewogen en gevaccineerd te worden. Omdat ik als overtollig personeel aanwezig was werd mij gevraagd om naar een moeder te gaan die 8 cm ontsluiting had. Zij lag daar alleen en haar familie zat in de wachtkamer te wachten. Om 9 uur werden de weeën heviger en stonden we plots met 4 Nederlanders,  waarvan 1 arts om haar bed. De lokale vroedvrouw was er nauwelijks bij betrokken omdat ze dacht dat wij het wel zouden redden. Het is voor mij een indrukwekkende ervaring geweest. Even waren we bang dat het kindje niet meer zou leven toen we hoorden dat de moeder een hoge dosering oxycontine had gekregen. Dit middel zorgt er voor dat de baarmoeder samentrekt, waardoor de bevalling spoediger zou kunnen verlopen. Als dit te hoog is gedoseerd kan het ongeboren kind komen te overlijden. Na 1.5 uur is het kindje geboren. Ik heb geholpen met puffen, masseren, knieën op trekken en kin op de borst te doen. Tijdens het persen verloor moeder ontlasting en moest braken, wat is het dan moeilijk als er niet voldoende onderliggers en schoonmaakmateriaal zijn. Het ontbrak ook aan een navelklem, dus werd er gekozen om de navelstreng af te binden met een stukje verband. Tijdens het hechten heb ik het kindje ingewikkeld in een doek. De nageboorte wordt meegenomen naar huis en daar begraven.  Het kindje had geen kleding. Ik ben naar de compound gelopen om wat kleertjes te halen. Er waren nog een paar luiers, maar deze waren veel te groot, dus dan maar geen luier. Direct na de bevalling kon moeder zich douchen en na een paar uur gingen zij naar huis.

1. Marjolein:
    Indrukwekkend alles Anita. Tof dat je zoveel kunt bijdragen👍
  2. Lia:
    Even wat anders dan in NL maar goed bezig Anita 😘
  3. Margret:
    13 november 2019
    Je zelf schouder klop geven
  4. Martina Klein:
    18 november 2019
    Gaaf zeg, goed dat je dit doet. Droom achterna, echt geweldig 🍀